tisdag 14 juni 2011

MAVA i ett nötskal...

På morgonmötet upptäcktes att trots nästan dubbel bemanning (pga flera sommarvikarier (usk) som skulle gå bredvid) så fattades det en ordinarie sjuksköterska. Även jag skulle gå bredvid en sjuksköterska. Nästa vecka är jag ordinarie så jag fick testa på detta redan nu. 8 patienter blev mina egna. varav en var ganska dålig.

Det började när jag skulle dela morgonmedicinen till patienterna. Det fattades flera tabletter och dessutom har jag inte lärt mig alla synonymläkemedel. Om det står Dimetikon så letar jag såklart efter det i medicinlådan... Hur ska jag kunna veta att det är samma som Minifom?? Som tur var hade jag en duktig sjuksköterska som "skuggade" mig lite...

Läkarronden med stressade läkare som delar ut ordinationer och provtagningar på löpande band så jag blir alldeles snurrig och funderar på om jag öht har förstått vilken patient som ska tas vilka prover på... Jodå... såklart att jag gjorde, men det var lite rörigt en stund...Saker som en rutinerad ssk skulle uppfatta när läkaren nämner det i förbifarten måste jag ha en tydlig förklaring på...

I morgon återgår jag till att gå bredvid en erfaren och mycket pedagogisk sjuksköterska... Så jag får några dagar till på mig innan det är dags att vara ensam ansvarig på riktigt....

1 kommentar:

  1. Jag har inga tvivel om att det kommer gå alldeles galant - även om det känns snurrigt, även i mitt huvud, just nu.

    Och ja, jag börjar också som ordinarie på måndag. Jag ska vara den ena av två syrror på midsommarafton på 18 patienter ...

    SvaraRadera